Kdo ušil mou roušku?
„Mysli globálně, konej lokálně“.
Právě v tomto nezvyklém období se ukazuje, jak přemýšlíme a konáme ať už jako jednotlivec, nebo jako národ. Česká republika se ve světě zapsala jako země šijící roušky, která ukázala ochotu, nasazení a sílu lidí semknout se. Ze dne na den nám chtě nechtě přibyl do šatníku nový kousek oblečení - rouška. Roušky se v Česku šijí hlavně z textilu, který se dá vyvařit a opakovaně používat. Dokonce se šijí ze zbytků látek, které by se jinak vyhodily. Důležité ale je zamyslet se nad otázkou "kdo vyrobil moji roušku?". Tuto otázku během Fashion Revolution Weeku, který probíhal minulý týden, položilo lidem hnutí Fashion Revolution, které si ochrannou roušku vybralo pro tento rok jako nosný symbol jejich kampaně.
Mezinárodní hnutí Fashion Revolution vzniklo jako reakce na zřícení textilní továrny Rana Plaza v Bangladéši 24. dubna 2013, kde v troskách továrny tehdy zahynulo přes tisíc lidí a další tisíce utrpěly zranění. Cílem hnutí je přispět k systematickým reformám v módním průmyslu, které zaručí vyšší míru transparentnosti, etiky a udržitelnosti napříč celým výrobním řetězcem. Každý rok se koncem dubna během Fashion Revolution Weeku konají po celém světě vzdělávací akce, swapy, módní přehlídky či jiné aktivity šířící myšlenky Fashion Revolution. Aktivity již sedmého ročníku se přesunuly do online světa s podporou více než 100 zemí světa.
V rámci programu Fashion Revolution Weeku nás zaujal například krátký slovenský dokumentární film Zmena je na nás (2019) z produkce vzdělávacího projektu Young&Eco. Film rozebírá problémy dnešního módního průmyslu a jemu udržitelné alternativy. Koukněte na něj také.
Hnutí Fashion Revolution již sedmým rokem inspiruje lidi k angažovanosti s cílem získat co nejvíce informací o původu jejich oblečení a podmínkách, v jakých bylo vyrobeno. Pokud jste na sociálních sítích postřehli fotky lidí s cedulkou "Ušila jsem tvou roušku" či "Ušila som tvoje rúško" společně s hashtagem #sijemerousky, byl to výsledek kampaně Fashion Revolution Česka a Slovenska. Za symbol letošní kampaně si vybrali roušku jako symbol sounáležitosti a respektu všem lokálním designérům, švadlenkám a zručným lidem. Po vypuknutí pandemie koronaviru nelenili a rychle reagovali. Využili svůj talent a prostředky na to, aby pomohli zdravotníkům či sousedům. Potvrdili tak svoje postavení a hodnotu ve společnosti, která v posledních letech opomíná důležitost krejčovského řemesla. My v Zemito jsme se rozhodli dát vám možnost podpořit koupí ochranné roušky slovenskou značku Bagbett.
Právě teď nastal čas na podporu nejen oblíbených restaurací v sousedství, lokálních butiků a divadel, ale i módních designérů , krejčích a švadlen. Teď je to na nás, abychom pomohli těm lidem, kteří nás v čase nouze podpořili a neúnavně šili roušky, abychom byli chráněni.
Jménem celého týmu chceme vyjádřit jedno velké DĚKUJEME všem, kteří v Česku i na Slovensku ochranné roušky šijí.